Nu heb je geen TV meer nodig

Toen bijna 9 jaar geleden mijn oudste zoon geboren werd, kreeg ik van mijn schoonzus een kaart met de tekst: “Nu heb je geen tv meer nodig”. Ik snapte hem niet direct, maar de dagen erna werd het steeds duidelijker: ik kon mijn ogen niet van dat kleine ventje afhouden. Vol trots en met heel veel liefde bekeek ik hem het liefste de hele dag. Het was ook een hele lieve rustige baby, waar ik ontzettend veel mee gewandeld heb. 10.000 stappen per dag was geen probleem of tenminste, ik liep ze wel, maar mijn horloge dacht vaak dat ik aan het fietsen was, ging ik zo snel?

De laatste tijd denk ik zo vaak aan terug, omdat ik steeds meer jonge ouders, achter de kinderwagen of met hun kind op de arm zie die hun gezicht en met volle aandacht naar een mobiele telefoon aan het staren zijn! Ze hebben op dat moment (en op heel veel andere momenten op de dag) geen oog voor het mooiste, kostbaarste en leukste wat ze hebben. Deze trend is niet best voor de ontwikkeling van het jonge kind en dan zul je misschien wel denken wat merkt zo’n baby daar nu van? Nou daar is bijna 50 jaar geleden al onderzoek naar gedaan: het zogenaamde “Still face experiment”.

Ontwikkelingspsycholoog Dr. Edward Tronick heeft in de late jaren 70 een onderzoek gedaan naar de emotionele interactie tussen zuigelingen en hun verzorgers te onderzoeken. In het experiment wordt de moeder gevraagd om haar gezichtsuitdrukkingen te veranderen van normaal naar emotieloos, terwijl ze oogcontact blijft houden met haar baby. Het doel is om te zien hoe de baby reageert op de verandering in de emotionele toestand van de moeder. Het experiment toont aan dat baby’s zich ongemakkelijk voelen en proberen de aandacht van hun moeder te trekken wanneer ze geen emotionele reactie krijgen. Het experiment heeft een grote rol gespeeld bij het begrip van hechting en de rol van emoties in de ontwikkeling van (kleine) kinderen.

Ouderlijke aandacht is van cruciaal belang voor de gezonde ontwikkeling van baby’s en jonge kinderen. Het still face experiment is de laatste jaren al regelmatig herhaald door de komst van de mobiele telefoon met het doel om het effect van het gebruik van de mobiele telefoon door ouders te meten ten op zichtte van het (kleine) kind. De uitkomst is gelijk aan het onderzoek van de jaren 70. Dus ouders wees bewust van jouw online gedrag, geef oprechte aandacht aan je kind, geef het goede voorbeeld en een hele dikke knuffel! ♥

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *