Dagje Cyberjuf in de klas

Vanmorgen werd ik bij het schoolplein, bij het wegbrengen van mijn eigen kinderen, aangesproken door (licht verbaasde) ouders, die vroegen: onze zoon zei dat hij gisteren de hele dag les heeft gehad van jou heeft gehad, klopt dat? Hij vond het fantastisch daar niet van…😉

Jazeker!

Gisteren mocht ik, wegens ziekte van de leerkracht, via Qrabbl, invallessen geven in groep 3a van Basisschool de Voordeldonk in Asten.

Als Cyberjuf geef ik lessen in Mediawijsheid en leer ik kinderen meer over het gebruik en misbruik van het internet, in de breedste zin van het woord. Ook al in groep 3? Ja en ik heb ook al veelvuldig in groep 1 en 2 lessen verzorgd. Kinderen zijn rond de leeftijd van één jaar al vaak online.

Wat geef je dan voor lessen?  

Gisteren heb ik gebruik gemaakt van lessen van het Nationaal Media Paspoort en Digidoeners van FutureNL. Deze lessen zijn openbaar een gratis te gebruiken door scholen in Primair Onderwijs (PO), maar ook in het Voortgezet Onderwijs (VO). Ik geef geen regulier onderwijs, de dag is opgebouwd met enkel mijn eigen gekozen lessen.

Wat leer je kinderen dan?

Gisteren heb ik kinderen o.a. geleerd:

  1. Wat echt en niet echt is. Aan de hand van 2 afbeeldingen, bijvoorbeeld Nijntje en een echt konijn, leren kinderen te benoemen waarom een afbeelding echt of niet echt is.
  2. Rekenbingo. Ik heb een bingospel met nummers van 1 tot en met 20 en bijhorende, zelfgemaakte, bingokaarten. Per getrokken getal geef ik iemand de beurt om de rekensom uit te rekenen en de uitkomst is het nummer dat ze moeten afstrepen op de bingokaart. Zelf zorg ik dan voor kleine prijsjes, zoals een sticker, een mini bellenblaas of stuiterbal. Leuk en leerzaam tegelijk.
  3. Wie ben jij? Kinderen leren hun eigen identiteit te verkennen aan de hand van eigenschappen en kenmerken van dieren. Bijvoorbeeld: zo sterk als een beer. Door met elkaar te overleggen wat de eigen kenmerken zijn en die van een ander, leren ze elkaar ook beter kennen. Dit sluit ook aan bij de groepsvorming van de Gouden Weken. Aan de hand van het zelf gekozen dier hebben ze deze getekend en een 3D kaart gemaakt.
  4. Wat vind ik leuk en niet leuk. Aan de hand van afbeeldingen en een spelletje, geven kinderen zelf aan wat ze leuk of niet leuk vinden. Daarbij leren ze ook te motiveren waarom ze iets wel of niet leuk vinden. Hierbij leren kinderen om een eigen mening te vormen en dat meningen kunnen en mogen verschillen van elkaar.
  5. Kleurendansen. De kinderen hebben geleerd een algoritme te maken. Het woord algoritme leren ze nog niet in groep 3, maar wel hoe je met een computer kunt praten en opdrachten kunt geven. Aan de hand van kleurenkaartjes met een beweging erop hebben ze geleerd een dansje te maken en als je de kaartjes anders legt of dubbel gebruikt er een ander dansje uit komt.
  6. Voorlezen. Tot slot heb ik een verhaal voorgelezen, want boeken zijn ook Media. Het is niet alleen maar online. Door voor te lezen vergroot je de woordenschat en stimuleer je het zelfstandig lezen. Met zelfstandig lezen zijn we overigens de dag begonnen, 10 minuten lang.

Maak je gebruik van Chromebooks?

Nee bijna nooit, ook niet in groep 7 of 8. Meestal is er een inleidende presentatie op het Digibord en gaan ze daarna zelf aan de slag met een bepaald onderwerp.

Ben jij of ken jij een Basisschool of BSO en denk jij dit wil ik ook? Of zit jij ook soms om iemand verlegen en wil je graag  dat er lessen in Mediawijsheid worden gegeven, maar heb je daar op dit moment niet de juiste persoon voor in je team? Neem dan contact met op via info@cyberjuf.nl en wie weet ontmoeten we elkaar snel. Ook voor ouderavonden, om meer bewustwording bij ouders te creëren op het gebied van Mediaopvoeding en Mediawijsheid, ben ik beschikbaar!

Maak een dansje